Nog 50 jaar Citroën 2CV – de verzinkte koets
Begin 2000 is Duckservice seriematig begonnen met het verzamelen en restaureren van 2CV karrosseriën. Dit is ook een lange tijd zeer goed gelukt. Echter een goed gebruikte koets is anno 2014 al niet meer te vinden. Ook is er de afgelopen tijd door diverse bedrijven geprobeerd een nieuwe koets te maken. Deze pogingen waren niet slecht, maar stuitten op nogal wat problemen. ondertussen zijn er anno 2016 wel goede nieuwe koetsen op de markt.
deze zijn echter alleen voorzien van een dunne electrolytisch opgebrachte zinklaag, omdat deze koetsen vanaf fabriek met dit plaatwerk worden gemaakt, heeft het tussen de lasnaden zeker niet de roestwerende werking die wij van thermisch verzinkte koetsen gewend zijn. het verdient dan ook de aanbeveling om deze nieuwe koetsen als nog thermisch te laten verzinken, om zo er zeker van te zijn dat uw investering ook de komende 40 jaar roestvrij blijft de prijzen van deze nieuwe koetsen beginnen bij 4850 euro. omdat deze niet altijd beschikbaar zijn kan de levertijd en de prijs verschillen.
Wat dus inhoud dat het hele proces moeizamer en dus steeds duurder zal worden. De ervaringen over al die tijd en na meer dan 250 verzinkte eenden op de weg te hebben gezet zijn dermate positief dat we hebben besloten alleen nog maar restauraties uit te voeren met verzinkte plaatwerkdelen. Het verschil tussen een normale restauratie en een verzinkte delen is qua prijs niet eens doorslaggevend. Het verschil in levensduur en bruikbaarheid van een verzinkte eend overstijgt vele malen het prijsverschil.
Wel hebben we gemerkt dat het lastig uit te leggen is aan klanten die zich niet zoals ons hebben verdiept in de constructie en de staalkwaliteit van de eend zoals die ooit uit de fabriek rolde. Daarom hieronder nog even wat insider informatie:
- Een koets van een 2CV is af fabriek eerst gelast. Dan op het kale metaal afgekit (zonder enige roestbescherming) en daarna pas gespoten. Wat houdt dat nu in? Als er bij een restauratie niet elke kitlaag verwijderd wordt (ontlakken), zal de auto daar altijd weer gaan roesten. Welke bedragen aan lak of anti-roest middelen er ook aan worden gespendeerd. Immers geen enkel anti-roest middel zal door de nog aanwezige kitlaag heen trekken en zo het staal tegen roest beschermen.
- Een 2CV is door citroen nooit gemaakt om meer dan 10 jaar mee te gaan. Het is dan ook eigenlijk al heel knap dat er nog zoveel van rondrijden. De auto is bewust gemaakt als wegwerp artikel. Willen we tegen alle verwachtingen in dan ook nog dat de eenden die nu al meer dan 23 jaar niet meer gemaakt worden weer zo lang mogelijk meegaan, blijft er niets anders over dan de hele boel te verzinken. Dit is immers de beste manier om staal tegen roest te beschermen.
- De manier waarop de dorpels, regengoot lijst, a-paneel en dergelijke in de fabriek zijn gepuntlast maakt het bijna onmogelijk om de 2CV meerdere malen te restaureren. Je kan simpelweg niet 6 keer een koker vervangen zonder de rest van de karroserie fors te beschadigen. Het plaatwerk is simpelweg te dun om er iedere keer weer een onderdeel uit te slijpen en weer in te lassen. Je kan een keer deze enorm fragiele plaatwerk delen vervangen en daarna niet meer zonder er een knoeiboel van te maken.
- Een koets is gepuntlast! En wel zo dat het minimaal aantal vereiste lasjes vast zit. Zonder dat er zink tussen loopt blijft het een zwakker roest gevoelige constructie omdat deze puntlasjes altijd gaan werken als de auto in beweging is. Waardoor er weer een roest plek ontstaat, die men echter eerst ziet als het weer eens te laat is.
Het restaureren van een 2CV koets gaat als volgt:
- Er wordt begonnen met het zoeken naar een geschikte oude 2CV met bijvoorbeeld een chassisbreuk, maar met een koets die nog in een redelijk tot goede staat verkeert. Wordt er een geschikte 2CV gevonden, dan wordt hij in z’n geheel gedemonteerd.
- De kale karrosserie wordt dan chemisch ontlakt en vervolgens gestraald om de koets te ontdoen van alle verf- en tektielresten. Waar nodig wordt de koets gerepareerd en verstevigd.
- Vervolgens wordt de koets volledig verzinkt door onderdompeling in een zinkbad van ca. 460ºC.
Uit ervaring is gebleken dat dit de enige manier is om uw 2CV van de roestduivel te redden. De prijs van een verzinkte koets hangt samen met de beschikbaarheid van een geschikte koets, het aantal arbeidsuren dat aan het schoonmaken en repareren van de koets moet worden besteed en de transportkosten van de koets van en naar de verzinkerij. Een gerestaureerde, verzinkte koets zal daarom minimaal 5.500€ kosten.
Wij onderscheiden 3 soorten: nieuwe koetsen 4400€, verzinkte koets op basis van een nieuwe – 5950€ gerestaureerde koets met behoud van origineel plaatwerk 5.250€ en zelf aangeleverd materiaal vanaf 2.050€. Dit is geen goedkope oplossing, maar de enige oplossing als u uw 2CV nog jaren voor het dagelijks gebruik wilt houden. Daarbij komt ook nog dat de beschikbaarheid van koetsen die in aanmerking komen voor het herstellen voor het verzinken, steeds minder wordt. Het is nu al zo dat er steeds meer werk in het “herstellen” van een koets gaat zitten, en als je alle uren gaat optellen van de werkzaamheden, het ook ook niet echt meer uit kan.
Er komt een keer een eind hierin, en dat is al duidelijk te merken de laatste jaren. Voor meer informatie kunt u ons gerust mailen of bellen. Ook als uw uw eigen koets wilt verzinken, dat uit zich ook in eventuele lagere kosten.
Uw eigen Eend koets verzinken?
De kosten van een verzinkte koets zijn gebasseerd op: een oude koets uit onze voorraad, het laswerk, de ontlak kosten, het verzinken, het transport en het nabewerken. Als u uw eigen koets wilt verzinken en het laswerk zelf wilt doen, dat zijn dan al 3 onkosten minder.
Dat zijn dus de uren van het bewerken, het lassen van uw koets en de kosten van een gebruikte koets. De overige kosten om uw eigen koets te laten verzinken zijn gebasseerd op de kosten van het vervoer, ontlakken en verzinken. Het laswerk en het vervangen van de diverse plaatdelen zal u dus zelf moeten doen, maar ook de nabewerking van de koets, zoals het optappen en dergelijke.
Hierdoor worden dus de kosten een stuk lager dan dat u een verzinkte koets van ons afneemt.
Afhankelijk van de staat uw koets, zullen uw onkosten voor het verzinken en ontlakken dus 2.050€ bedragen. Let wel !!
Als uw uw koets niet goed of degelijk verlast heeft, kunnen de kosten iets hoger worden i.v.m. de werkzaamheden die wij nodig hebben voor het aanpassen van de degelijkheid van de koets. Dit gebeurd altijd in overleg.
Deze onkosten zijn bepaald voor een Eend koets, de onkosten van een ander soort koets zal een ander onkosten plaatje worden! Wij doen een aantal keren per jaar een serie koetsen.
Heeft u vragen hierover of wenst u meer informatie?
Belt of mailt u dan gerust…
Ondanks Onze Bijna 20 Jarige Ervaring Met Het Verzinken Van Oldtimers. Is Er Altijd Een Risico Op: Transportschade, Lichte Warmtespanningen In Het Materiaal, Zinkresten Op Plaatsen Waar Dat Niet Gewenst Is! In Al Die Jaren Komt Dit Zelden Voor Maar Toch, Het Risico Voor Deze Neemt Altijd De Opdrachtgever Op Zich (De Klant) verzinkerij Geeft Daar Geen Enkele Garantie Op Af, En Dus Wij (Duckservice) Ook Niet.
Wij onderscheiden 3 soorten: nieuwe koetsen 4400€, verzinkte koets op basis van een nieuwe – 5750€ gerestaureerde koets met behoud van origineel plaatwerk 5.500€ en zelf aangeleverd materiaal vanaf 2.050€. Dit is geen goedkope oplossing, maar de enige oplossing als u uw 2CV nog jaren voor het dagelijks gebruik wilt houden. Daarbij komt ook nog dat de beschikbaarheid van koetsen die in aanmerking komen voor het herstellen voor het verzinken, steeds minder wordt. Het is nu al zo dat er steeds meer werk in het “herstellen” van een koets gaat zitten, en als je alle uren gaat optellen van de werkzaamheden, het ook ook niet echt meer uit kan.
Er komt een keer een eind hierin, en dat is al duidelijk te merken de laatste jaren. Voor meer informatie kunt u ons gerust mailen of bellen. Ook als uw uw eigen koets wilt verzinken, dat uit zich ook in eventuele lagere kosten.